سخنان رئیس جدید بانک مرکزی که طبق عادت معروف
دولتیان محترم، چاشنی منم منم را نیز بحد کمال بهمراه داشت، یاداور جملات تاریخی آخرین نخست
وزیر شاه فقید در اوج بحران سیاسی در داخل کشور بود. آنزمان که جماعت انقلابی همچون
عنترانی بازیگوش در خیابان به جست و خیز میپرداختند و ادعای آزادیخواهی داشتند،
بختیار دستپاچه بخیال اینکه حرفهایش بتواند قوم دیوانه را رام کند غزل "من
مرغ طوفانم..." را خواند و گویی آب بر گربه ریخته باشد اثری جز رماندن ملت در خیابان نداشت. بهر روی
شاید یک بحران سیاسی را بتوان به "طوفان" و رهبر آن را به "مرغ" تشبیه نمود. اما یک
بحران اقتصادی فراگیر را که نتیجه فساد افسار گسیخته و سوء مدیریت از نوع قجری است
تنها میشود با گلاویز شدن وحوش یا همان خرجنگی خودمان قیاس کرد. و چه بسا جناب
رییس بانک مرکزی بتواند خودش را در این کارزار، در کسوت خرمگسی ببیند که فارغ از
جنگ میان این حیوانات اقتصادی، آزادانه و فاتحانه بر عرصه سیمرغ جولان داده و سرود پیروزی می خواند که: این منم که برای اولین بار پس از انقلاب عملیات
بازار را پیاده میکنم.
جناب آقای رئیس نو آمده. حتما مسحضر هستید که
عامل بی ثباتی بازار ارز مردم ساده دل کوچه و بازار نیستند که از وحشت آب رفتن
سرمایه هایشان دست به خرید ارز میزنند. شاید فکر میکنید مردم عادی آنقدر از کیفور درامدهای کلان مست شده اند و دلار میخرند؟ مگر با چند صد یا چند هزار یا حتی صدهزار
دلار خرید و فروش ارز میشود نرخ ارز را دوبرابر کرد؟
گیریم که صرافی ها بله قربان گوی شما شوند و
روال تبادل ارز را که بنظر میرسد آنرا هم از چین کپی کرده اید اجرا کنند. گیریم
همه دانشجویان و مسافرین را مجاب به ارائه بلیت و نامه پذیرش از دانشگاه کنیم. با
شتردزد های میلیاردی که هم صرافی های دلارپرست را یکجا میخرند و هم شخص شما و باقی
معاونین و مشاورنیتان را روی هم چه کنیم؟. تکانه های شدید بازار ارز ناشی از خرید
انبوه ارز توسط رانتخوارانی است که از ترس آب رفتن پولشان در دوران تحریم همه اش
را یکجا به لندن و استکهلم و برلین منتقل کرده اند. نه پیرزن های زنبیل به دست. نه
دانشجوی شوریده و وامانده. نه مسافر ترکیه و گرجستان و تایلند که آرزویش دمی آسودن
از شر امثال شماست.
حتی اگر این بخیال شما عوام اقتصادی هم نقشی در این بلبشو داشته باشند، چرا باید عده ای بتوانند تحت لوای وارد کننده بودن سرمایه خود را ازطریق بازار ثانویه از ورطه اقتصادی پیش رو نجات دهند اما مردم کوچه و بازار نباید چنین حقی داشته باشند؟ اینست معنای بازار آزاد شما؟
حتی اگر این بخیال شما عوام اقتصادی هم نقشی در این بلبشو داشته باشند، چرا باید عده ای بتوانند تحت لوای وارد کننده بودن سرمایه خود را ازطریق بازار ثانویه از ورطه اقتصادی پیش رو نجات دهند اما مردم کوچه و بازار نباید چنین حقی داشته باشند؟ اینست معنای بازار آزاد شما؟
ای خرمگس طوفان!
ما عملیات بازار تورا نیز با چشمانی باز خواهیم دید.
و بدون واهمه
قضاوت خواهیم کرد!
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر